نحوه تبلیغات در گوگل

در دنیای امروز که اکثریت ما بیشتر از هر چیز با ابزارهای دیجیتال سروکار داریم، یکی از کارآمدترین روش‌های تبلیغات، تبلیغات آنلاین است. این روش فرصت‌های زیادی برای معرفی برند شما، در اختیارتان قرار می‌دهد. از مزایای تبلیغات آنلاین این است که امکان بررسی رفتار مشتری و عکس‌العمل او در مواجهه با تبلیغات متفاوت را به شما می‌دهد.

هم‌چنین امکان گزارش دقیق از نتیجه تبلیغات و تأثیر آن بر روی فروش نیز فراهم است. جزء اهداف مهم در تبلیغات که با تبلیغات آنلاین دستیابی به آن راحت‌تر شده است، یافتن مخاطبان اصلی یا همان مشتریان بالقوه است. در این میان گوگل به‌عنوان پرکاربردترین موتور جست‌وجو بین اکثریت کاربران، محیط فوق‌العاده‌ای برای تبلیغات است. این شرکت، تبلیغات برای شما را با ارائه سرویس گوگل ادوردز(google adwords) و گوگل ادسنس(google adsense) با روش‌های مؤثر انجام می‌دهد.

در این نوشتار توضیحاتی درباره نحوه کار گوگل ادوردز و گوگل ادسنس خواهیم داد و نکاتی نیز برای شروع کار با این دو ابزار بیان می‌کنیم.

 

گوگل ادوردز چیست؟

گوگل ادوردز سرویس تبلیغات آنلاین شرکت گوگل است!!

این برنامه به شما امکان می‌دهد تا تبلیغات خود را در صفحات جست‌وجوی گوگل قرار دهید و به ازای کلمات کلیدی خاص، مخاطبان خاص خود که مشتریان بالقوه شما هستند را از سرویس و یا محصول خود مطلع کنید.

 

از دیگر امتیازات این نوع بازاریابی و تبلیغات، پرداخت بر اساس نتیجه است. به این صورت که اگر کاربری بر روی لینک تبلیغ شما کلیک کند، از سایت شما بازدید کند، ویدئوی تبلیغاتی شما را ببیند و یا با شما تماس بگیرد، آنگاه تبلیغ شما در گوگل نتیجه‌بخش بوده و شما ملزم به پرداخت هستید.

 

شما در سرویس‌های تبلیغاتی گوگل می‌توانید با انتخاب روش خاص تبلیغاتی خود، مخاطبان خاصی را هدف خود قرار دهید. روش‌های تبلیغات می‌تواند شامل قرار دادن ویدئو در یوتیوب (You Tube)، قرار دادن تبلیغات گرافیکی بنری، تبلیغات درون برنامه‌ای برای اپلیکیشن های موبایل و یا یک متن ساده در صفحه نتیجه جست‌وجو در گوگل باشد.

ساختار حساب‌های گوگل ادوردز

ساختار مناسب اکانت گوگل ادوردز مزایای زیادی برای شما خواهد داشت. ازجمله این مزایا می‌توان از ترافیک و کلیک مرتبط‌تر، نمره کیفیت بالاتر (هزینه به ازای کلیک کمتر)، بهینه‌سازی و نگهداری آسان‌تر اکانت نام برد.
بالاترین سطح اکانت های گوگل ادوردز، اکانتی است که تبلیغ‌کننده‌ها می‌توانند اطلاعات صورت‌حساب (billing) و زمان محلی (time zone) را برای هر کمپین تنظیم کنند. هر اکانت دارای کمپین‌هایی با تبلیغات متفاوت است.

گروه‌های تبلیغاتی متفاوت می‌توانند شامل شاخص‌های متفاوتی مانند کلمه کلیدی (keyword)، نوع مخاطبین، علاقه‌مندی‌ها و … باشد.

 

به‌سادگی با حساب گوگل و واردکردن جیمیل خود می‌توانید در گوگل ادوردز اکانت بسازید. اما نکته مهم این است که نمی‌توانید از جیمیلی که در گوگل ادوردز استفاده می‌کنید، برای ساخت اکانت در محصولات دیگر گوگل استفاده کنید. در ابتدای ساخت اکانت باید تنظیمات زمان محلی (time zone) و نحوه پرداخت‌های خود (billing details) را مشخص کنید. توجه داشته باشید که پس از تمام شدن مراحل ساخت اکانت دیگر نمی‌توانید زمان محلی خود را تغییر دهید، ولی امکان تغییر نحوه پرداخت فراهم خواهد بود.

پرداخت و شارژ حساب گوگل ادوردز نیز با کارت اعتباری انجام می‌شود. برای شارژ حساب خود در ایران می‌توانید از مستر/ویزا کارت استفاده کنید.

گوگل ادوردز چگونه کار می‌کند؟

قبل از شروع کار با گوگل ادوردز و انتخاب اولین کمپین بهتر است با انواع Audience targeting (هدف‌گذاری مخاطبین) آشنا شوید تا بهتر نحوه کار گوگل ادوردز را درک کنید.

موتور جست‌وجوی گوگل و هدف گذاری بر اساس کلمات کلیدی

اگر کلمه iphone 8 plus را در گوگل جست‌وجو کنید. صفحه‌ای مشابه صفحه زیر خواهید دید. همین‌طور که می‌بینید در صفحه نتیجه جست‌وجو تعدادی آگهی بالای نتایج جست‌وجو آورده می‌شود. به این آگهی‌ها اصطلاحاً paid search و به نتایج معمول که در زیر آن می‌آید organic search می‌گویند.

نکته مهمی که در اینجا مطرح است قرار دادن کلمات کلیدی مرتبط در کمپین خود است.
به این صورت که کلمات کلیدی خاصی را با شناختی که نسبت مشتریان خود دارید، انتخاب می‌کنید تا در صورت جست‌وجوی آن کلمات و یا کلمات مشابه، تبلیغ شما در بالای نتیجه جست‌وجو نمایش داده شود. می‌توانید از ابزار دیگر گوگل برای کلمات کلیدی یعنی گوگل پلنر (google planner) نیز استفاده کنید.
فراموش نکنید که همواره کلمات کلیدی انتخاب‌شده را بررسی کنید و آن‌هایی که کلیک کمتری دارند را حذف کنید تا بر روی امتیاز کیفیت و دیگر شاخص‌های گوگل ادوردز تأثیر منفی نگذارند.

هدف‌گذاری بر اساس علاقه‌مندی مخاطبین

هم‌چنین گوگل بر اساس جست‌وجوهای کاربران و یا صفحاتی از وب که مرتب به آن‌ها سر می‌زنند، آن‌ها را در گروه‌های خاص قرار می‌دهد، مانند گروه علاقه‌مند به ورزش و طرفدار یک تیم خاص و یا گروه علاقه‌مند به عکاسی از طبیعت یا گروه فعال در یک کسب‌وکار خاص. شما با اضافه کردن تنظیمات audience targeting می‌توانید گروهی خاص را برای نمایش تبلیغات خود انتخاب کنید که مستقل از جست‌وجوی آن فرد، تبلیغ مرتبط با موضوع موردعلاقه‌اش را در صفحات گوگل ببیند.چه شاخص‌هایی در تبلیغات برای گوگل مهم است؟

هزینه به ازای هر کلیک (CPC):

هزینه به ازای هر کلیک مشخص می‌کند که دقیقاً برای هر تبلیغ و به ازای هر کلیک بر روی آن تبلیغ چقدر پرداخت می‌کنید. این مبالغ می‌تواند به ازای هر کلمه کلیدی متفاوت باشد.

رتبه تبلیغ (Ad Rank):

رتبه تبلیغ، مکانی که تبلیغ شما در صفحه نتایج جست‌وجوی گوگل نشان داده می‌شود را مشخص می‌کند. این مسئله به دو نکته وابسته است:

– بیشترین پرداختی (CPC) که شما برای یک کلمه کلیدی خاص مشخص کرده‌اید.
– فاکتور دیگری به نام امتیاز کیفیت نیز وجود دارد که در ادامه توضیح خواهیم داد.

امتیاز کیفیت (Quality Score)

روشی است که گوگل به‌وسیله آن مشخص می‌کند که تبلیغات کلیکی و صفحه فرود شما تا چه اندازه نیازهای مشتریان احتمالی‌تان را برآورده می‌کند. هر چه کلمه کلیدی که انتخاب می‌کنید مرتبط‌تر باشد و نیاز مشتری را بهتر برآورده کنید، هزینه کمتری بابت کلیک برای آن کلمه کلیدی می‌پردازید.

امتیاز کیفیت بین ۱ تا ۱۰ تعیین می‌شود. هرچه امتیازتان به ۱۰ نزدیک‌تر باشد، نشان‌دهنده این است که بهترین و مرتبط‌ترین کلمات کلیدی را انتخاب کردید. درنتیجه هزینه کمتری نسبت به رقیبانتان پرداخت خواهید کرد. متوسطی که گوگل برای این امتیاز اعلام کرده است، عدد ۶ است. یعنی اگر امتیاز شما بالاتر از این مقدار باشد، در شرایط خوبی هستید. همچنین افزایش امتیاز شما بر روی شاخص‌های دیگر نظیر CPC و CPA نیز تأثیر مثبت خواهد داشت.امتیاز کیفیت به عوامل مختلفی ازجمله موارد زیر وابسته است:

– نرخ کلیک یا CTR
– کیفیت و ارتباط صفحات فرود و متن تبلیغ
– ارتباط نزدیک کلمات کلیدی انتخاب‌شده با کسب‌وکار شما
– سابقه عملکرد اکانت گوگل ادوردز

بنابراین می‌توانید با انتخاب کلمات کلیدی درست، انتخاب متن مناسب برای تبلیغ و آزمایش آن و هم‌چنین افزایش ارتباط بین کلمه کلیدی، متن تبلیغ و محتوای صفحه فرود امتیاز کیفیت خود را افزایش دهید.

نرخ کلیک (CTR)

امتیاز کیفیت و CTR به یکدیگر وابسته‌اند. قبلاً در مورد CTR و راهکارهای افزایش آن در تبلیغات ویدئویی در کالج صحبت کرده‌ایم. CTR یا نرخ کلیک معادل با نسبت تعداد دفعات کلیک بر روی تبلیغ و یا سایت به تعداد دفعات نمایش آدرس و نام برند شما در نتایج جست‌وجو است. CTR علاوه بر تأثیر روی امتیاز کیفیت، بر روی رتبه‌بندی سایت در نمایش جست‌وجوی ارگانیک نیز مؤثر است.

Comments 0

دیدگاهتان را بنویسید